logo design

Hvad er et godt logo design?

Hvad er et godt logo design?

editorial

Et godt logo er kendetegnet ved et design, som på én og samme tid er enkelt og prægnant. Når en designer skal udtænke og formgive et logo, kræver det således kendskab til såvel virksomhedens DNA som en vis portion professionel erfaring med logo design. Det gode logo skal opfylde mål på rigtig mange parametre – og en dygtig logo design formår at afbalancere dem helt rigtigt.

Et logo skal være enkelt

Først og fremmeste skal et logo være meget enkelt i sin udformning. Det nytter ikke noget at får designet et logo med alt for mange detaljer. Det vil aldrig kunne fungere – især ikke når det skal nedskaleres til en størrelse, som kan bruges i eksempelvis email signaturer eller på online banner reklamer.

Et alt for detaljerede logo fungerer heller ikke særligt godt på print, hvilket gør det uegnet til anvendelse i brevhoveder. Af samme grund skal et logo kunne fungere lige godt i farver og i gråtoner eller i sort/hvid, da det skal kunne udskrives fra en printer. Og det rette logo kan det bruges såvel på dit visitkort som på dit firmaflag og lysskilte og som en del af reklame streamer på din firmabil.

Et logo skal være genkendeligt og neutralt

Dit logo skal som nævnt kunne kommunikere din virksomheds kerne – og dette gøres gennem form og farve, og ved anvendelse af genkendelige symboler. Samtidig må logoet ikke vække de forkerte associationer. Et logo, som anvender en farvet symbolik, kan hurtigt give en fejlagtig forståeligt af din virksomhed. Tænk for eksempel på logoer, som før anden verdenskrig havde svastika som indbygget del, og som måtte skifte logo efter krigen for at undgå at krænke en stor befolknings gruppe. Du bør derfor vælge en professionel grafisk designer, når dit logo skal designes.

Læs mere om logo design hos Logoshop på Logoshop.dk