visuel identitet

Svært at ændre visuel identitet

Svært at ændre visuel identitet

Du tænker jo nok om dig selv, at du har en visuel identitet, for du har jo noget tøj på, måske noget specielt hår; så har du smykker på dig eventuelt, nogle sko, noget makeup, operationelle indgreb, tatoveringer, piercinger og meget, meget andet.

Og den slags kan du jo mere eller mindre frit forandre, mens grundpersonen ved dig stadig er den samme.

Desuden har du en personlighed, en stemme, en speciel måde at gå på, accent, dialekt og så videre. Så selv, hvis de nærmeste ikke kan genkende dig, fordi du har forandret udseende, så vil der stadig være nogle gennemgående træk ved dig, som vil afsløre dig ret så hurtigt.

Men det samme kan for eksempel firmaer og brand ikke gøre af sig selv.

De skal have markedsføring, kommunikative medarbejdere og andre indover til at skabe en visuel identitet for dem. For et brand er statist og forandrer sig kun, når det bliver påduttet at skulle forandre sig enten radikalt eller en smule.

Og her lever et brand også virkelig af, at deres visuelle identitet er genkendelig og er til at spotte – og helst gerne give nogle positive associationer med sig.

For det kræver nemlig en del at forandre en visuel identitet ved et brand og/eller en virksomhed. Specielt med de store af slagsen. 

Logoer skal ændres, slogan skal måske rettes til, og alle de steder, hvor ens firmas visuelle identitet er printet på, skal skiftes ud. Desuden laver man ofte en lang kampagne på TV, internet og radio om, at nu har et firma ændret deres visuelle identitet.

Derfor bliver der lagt store planer om den slags, og det er ikke noget, man lige ændrer på et døgn.

Flere fageksperter går ofte sammen og diskuterer brandværdi, vision, mission og meget andet med firmaet, så man ender med en perfekt visuel identitet.